Jerzy Kosinski

W ramach pobłażania nostalgii i egomani… Trafiłem ostatnio na swoją listę lektur z pierwszego (chyba?) roku studiów – słowem wszystkie powieści, które przeczytałem zamiast tekstów socjologicznych. Nie wiem czy od tamtej pory, w którymś roku poprawiłem ten wynik. Jednak beztroskie, studenckie życie sprzyja wchłanianiu kultury wyższej.

Edycja 2013: Ostatnio zwrócono mi uwagę, że to absolutnie bezcelowa i samochwalcza lista "patrzcie ile przeczytałem!". Nie sposób się nie zgodzić. 😉 Nic innego nie miałem na myśli pisząc o "pobłażaniu nostalgii i egomani". Muszę chyba jednak powiedzieć, że ta lista ma jakiś cel. Tj. pokazuje, co to znaczy szukać swojego głosu, co oznacza zauroczenie jakimś pisarzem.

Dziś czytam zupełnie inaczej – szukam najbardziej wybitnych powieści, przeglądam je, analizuję. Wtedy, prawie 10 lat temu, gdy pochłonąłem jedną książkę jakiegoś autora i spodobała mi się, rzucałem się na wszystkie inne. Jak widać moimi zauroczeniami byli: Golding, Hłasko, Bukowski, Steinbeck, Hemingway, Auster, Below, Fitzgerald, Roth…

Goldinga pokochałem za trylogię morską, ale stracił mnie przy "Papierowych ludziach". Hłasko połknął mnie na dobry miesiąc. Bukowski nie zrobił na mnie wrażenia z początku, ale potem po prostu wchłonąłem w siebie wszystko i wracałem do tych książek dziesiątki razzy. Steinbeck i Hemingway zdobyli mnie w pełni, ale tylko na rok – dziś już ich nie czytam. Lubię "Podróże z Charleyem" Steinbecka i jest to jedna z niewielu książek, które kupiłem dopiero po przeczytaniu (2004 rok, był okresem mojej inwazji na Bibliotekę UW). Auster był być może najważniejszym pisarzem tego roku – atmosfera rezygnacji, przegranej, chęci odcięcia się od świata… wszystko to jakoś współgrało z atmosferą mojego pierwszego i drugiego roku studiów – chciałem pisać, nie potrafiłem zdobyć się na odwagę, by tylko na tym się skupić.

Wreszcie Roth i Below. Ta dwójka ocalała. Do dziś ich lubię, szanuję i czytam. Dopiero co opublikowałem o każdym z nich artykuł na tej stronie (linki poniżej).

Czytanie powieści jest niezwykłym doświadczeniem – to przeglądanie się w zwierciadle, odkrywanie siebie i odkrywanie siebie w innych. To nauka empatii i wyprawa mająca na celu odkrycie co jest dla nas ważne, w co wierzymy i gdzie chcemy podążyć. To poligon eksperymentalny, dający nam odpowiedzi na to jak kończą się pewne historie, do czego prowadzą pewne wybory (dlatego zresztą tak koszmarne są dydaktyczne i propagandowe książki – są jak zakłamane eksperymenty, w których ktoś z góry zdecydował jaki będzie rezultat.

Życzę Wam dużo czasu na czytanie, pełnej przyjemności, jaka potrafi płynąć z lektury i… mam nadzieję, że znajdując swoich ukochanych pisarzy, znajdziecie też siebie.

 

1. Jerzy Kosiński „Malowany ptak”

2. Jerzy Kosiński „Randka w ciemno”

3. William Golding „Rytuały morza”

4. William Golding „Twarzą w twarz”

5. William Golding „Piekło pod pokładem”

6. Jerzy Kosiński „Gra”

7. Marek Hłasko „Piękni dwudziestoletni”

8. Jerzy Kosiński „Kroki”

9. Jerzy Kosiński „Diabelskie drzewo”

10. Marek Hłasko „Ósmy dzień tygodnia”

11. Marek Hłasko „Sowa, córka piekarza”

12. Jerzy Kosiński „Wystarczy być”

13. Marek Hłasko „Nawrócony w Jaffie”

14. Marek Hłasko „ Cmentarze”

15. Marek Hłasko „Sonata marymoncka”

16. Marek Hłasko „Brudne czyny”

17. Marek Hłasko „Drugie zabicie psa”

18. William Golding „Papierowi ludzie”

19. Charles Bukowski „Najpiękniejsza dziewczyna w mieście”

20. John Steinbeck „Autobus do San Juan”

21. John Steinbeck „Tortilla Flat”

22. John Steinbeck „Podróże z Charleyem”

23. John Steinbeck „Kasztanek. Perła.”

24. Ernest Hemingway „Pożegnanie z bronią”

25. Philip Roth „Kompleks Portnoya”

26. Jerome D. Salinger „Dziewięć opowiadań”

27. Saul Bellow „Przypadki Augiego Marcha”

28. Saul Bellow „Herzog”

29. Saul Bellow „Planeta pana Sammlera”

30. Ernest Hemingway „Śmierć po południu”

31. Ernest Hemingway „Zielone wzgórza Afryki”

32. Ernest Hemingway „Komu bije dzwon”

33. Jack Kerouac „Podziemni”

34. John Steinbeck „Złota czara”

35. Jerome D. Salinger „Wyżej podnieście strop, cieśle. Seymour – introdukcja.”

36. Ernest Hemingway „49 opowiadań”

37. Ernest Hemingway „Mieć i nie mieć”

38. Henry Miller „Sexus”

39. James Joyce „Portret artysty z czasów młodości”

40. Jerome D. Salinger „Frany i Zooey”

41. Saul Bellow „Suma po przemyśleniach”

42. Jack Kerouac „Włóczędzy Dharmy”

43. Robert Bly „Żelazny Jan”

44. Pierre Corneille „Cyd”

45. Jean Baptiste Racine „Fedra”

46. Saul Bellow „Henderson król deszczu”

47. Philip Roth „Cień pisarza”

48. Philip Roth „Praska orgia”

49. Tadeusz Konwicki „Mała apokalipsa”

50. Bret Easton Ellis „Rules of Attraction”

51. Paul Auster „Trylogia nowojorska”

52. Ernest Hemingway „Rajski ogród”

53. Paul Auster „Księga złudzeń”

54. Paul Auster „Czerwony notatnik”

55. Jonathan Carroll „Całując ul”

56. Iwan Turgieniew „Ojcowie i dzieci”

57. Paul Auster „Muzyka przypadku”

58. Jonathan Carroll „Zaślubiny patyków”

59. Paul Auster „Wiążąc koniec z końcem”

60. Paul Auster „Księżycowy pałac”

61. Jonathan Carroll „Drewniane morze”

62. Gunter Grass „Blaszany bębenek”

63. Milan Kundera „Żart”

64. Saul Bellow „Henderson, król deszczu”

65. Honoré de Balzac „Utracone złudzenia"

66. Charles Bukowski „Szmira”

67. Paul Auster „W kraju rzeczy ostatnich”

68. Stephen King „Cztery pory roku”

69. Saul Bellow „Korzystaj z dnia”

70. Bohumil Hrabal „Bar świat”

71. Konstantin Waginow „Harpagoniada”

72. Julio Cortazar „Gra w klasy”

73. Eduardo Mendoza „Przygoda damskiego fryzjera”

74. Ernest Hemingway „Wyspy na Golfsztromie”

75. Nick Hornby „Futbolowa gorączka”

76. Jewgienij Zamiatin „My”

77. Paul Auster „Nieczyste zagranie”

78. Bohumil Hrabal "Pociągi pod specjalnym nadzorem. Postrzyżyny."

79. Kurt Vonnegut „Kocia kołyska”

80. Truman Capote „Śniadanie u Tiffany'ego”

81. Truman Capote „Inne głosy, inne ściany”

82. Virginia Woolf „Do latarni morskiej”

83. Gabriel Garcia Marquez „Kronika zapowiedzianej śmierci”

84. Joseph Conrad „Tajny agent”

85. Haruki Murakami „Przygoda z owcą”

86. Fiodor Dostojewski „Biesy”

87. Francis Scott Fitzgerald „Czuła jest noc”

88. Herman Hesse „Wilk stepowy”

89. Francis Scott Fitzgerald „Piękni i przeklęci”

90. Charles Bukowski „Listonosz”

91. Charles Bukowski „Kobiety”

92. Charles Bukowski „Z szynką raz!”

93. Charles Bukowski „Zapiski starego świntucha”

94. Charles Bukowski „Na południe od nigdzie”

95. Charles Bukowski „Kłopoty to męska specjalność”

96. Knut Hamsun „Misteria”

97. Francis Scott Fitzgerald „Ostatni z wielkich”

98. Philip Roth „Amerykańska sielanka”

99. Gabriel Garcia Marquez „Nie ma kto pisać do pułkownika”

100. H.P. Lovecraft „Coś na progu”

101. Henry Miller „Zwrotnik raka”

102. Ken Kesey „One Flew Over the Cuckoo's Nest”

103. Truman Capote „Muzyka dla kameleonów”

104. Charles Bukowski „Faktotum”

105. Lew Tołstoj „Wojna i pokój”

106. Saul Bellow „Rzeczywista”

107. Charles Bukowski „Hollywood”

 

Nie mogę uwierzyć, że większość powieści, które najbardziej na mnie wpłynęło (z paroma ważnymi wyjątkami) przeczytałem w tamtym, krótkim okresie. Rok sfrustrowania studiami i wybijania sobie z głowy zostania pisarzem. Nieskutecznie, jak widać!

PS Zachęcam do odwiedzenia mnie na google+ i na  Facebooku.

 

Komentarze:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box